onsdag 20 juli 2011

Vanligt vitt bröd

Klassiskt vitt bröd bör inte underskattas i denna djungel av surdeg. För den som inte har framförhållning att planera för surdegen, utan som jag får en impuls och vill baka direkt, så är jäst en fantastisk liten sak. Jag använder samma recept, eller recept och recept vet jag inte, men jag utgår i från samma bas och sen beroende av vad jag vill ha degen till så anpassar jag mjölmängden. 

Till ett paket jäst tar jag 6dl vatten, och till ett halvt paket 3dl vatten. Sedan häller jag i lite salt, honung och olivolja. Mjölet häller jag sedan i tills jag får den konsistens på degen som jag vill ha. Detta går bara att lära sig på ett sätt, testa själv, misslyckas för att sedan lyckas.  


Här under växer det fort under den andra jäsningen

Fyllde ett bröd med ost, skinka, tomater och örter. Mums!

För en fin skorpa kastar jag in vatten i botten av ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar